Otázky a odpovede

1. Odkedy sa venujete pilatesu a prečo ste si vybrali práve tento druh pohybu?

Pilatesu sa venujem vyse 5 rokov, tento druh pohybu som si vybrala hlavne kvôli diagnostikovanej skolióze a problemami s tým spojenými. Ide o skvelú metódu pohybu, ktorá vám vypracuje a spevní vnútorné svaly, dokonale vyformuje brušné svalstvo, krásne „došperkuje“ postavu, odstráni bolesti a má tiež pozitívne účinky na zdravie a psychiku. 
Pilatesovo motto: 
Po 10 lekciách budete cítiť rozdiel
Po 20 lekciách uvidíte rozdiel
Po 30 lekciách budete mať nové telo

2. Ako sa zmenil pilates za poslednych 10 rokov, 5 rokov? Je stale popularny?

Cvičenie  Pilates je v súčastnej dobe veľmi populárne a stihol si na Slovensku vybudovať silnú základňu priaznivcov. Originálny Pilates ako taký sa zachoval, avšak často krát sa za posledných 5 rokov stretávame aj  s rôznymi modifikáciami. Pilates a jeho rôzne modifikácie kladú dôraz na zapájanie správnych svalových skupín, správne držanie tela, správne dýchanie, precízne a dôsledné vykonávanie jednotlivých cvikov. Zameriava sa na natiahnutie skrátených a posilnenie ochabnutych svalových skupín.

3. Môžeme pri Pilatese hovoriť aj o nejakých jeho druhoch ci mutáciách? Ak hej, ktoré sú najpopulárnejšie?

Cvičenie Pilates je jeden z najúčinnejších cvičebných programov zameraný na udržanie telesnej kondície, zlepšenie pohybového systému, ako aj zdokonalenie koordinácie pohybov a správneho postoja. Pilates cvičenie posilní Vaše telo a prispeje k zvýšeniu sebadôvery.
Cvičebný systém Pilates je predovšetkým zameraný na vytvarovanie a spevnenie partií trupu, ale aj na natiahnutie a posilnenie hlbokých svalových skupín tela. Ide o pohybovú metódu, ktorá rozvíja schopnosť uvedomenia si telesného pohybu, čo má za následok kvalitnejšie precítenie práce jednotlivých svalových skupín. 
V zásade rozlišujeme cvičenie na podložke Matwork a cvičenie na špeciálnych prístrojoch Apparatus akými sú najmä Reformer či Cadillac. U nás v štúdiu praktizujeme cvičenie Matwork, ktoré je stále populárne. Konkrétne by som obľúbenosť metódy a jej mutácii nehodnotila. To je veľmi individuálne a každý kto sa rozhodne cvičiť si vyberie tú formu cvičenia, ktorá mu najviac vyhovuje. Pri cvičení na podložke sa pracuje s vlastnou tiažou tela a cvičí sa najmä v nižších polohách, teda v kľaku, v ľahu na bruchu a chrbte a tiež na boku. Pri cvičení na podložke je možné zapojiť rôzne pomôcky, ktoré prispievajú k spestreniu a k zintenzívneniu cvičenia. Uvediem napríklad používanie overballu – menšej gumenej loptičky, ďalej tiež špeciálny kruh, roller či core band. Na zintenzívnenie posilnenia hornej časti tela možno zapojiť aj tzv. towel (vrkoč) alebo latexový pás.  
Cvičenie Pilates sa  delí aj podľa pohnútky cvičenca, a to na kondičné cvičenie a cvičenie terapeutické. Kondičné cvičenie je určené v zásade pre každého, nakoľko metóda je veľmi šetrná  a terapeutické cvičenie, ktoré je vhodné pre ľudí so závažnejšími pohybovými problémami, najmä v rámci rehabilitácie. Samotná originálna metóda Pilates Matwork pozostáva so súboru 34 cvikov, pričom postupne vzniklo množstvo variácii a modifikácii základnej zostavy a jednotlivých cvikov. Pilates pracuje so základom celej metódy a tým je budovanie pevného stredu tela.

4. Akým ženám/mužom by ste odporučili pilates?

Cvičenie Pilates je vhodné  rovnako pre ženy aj pre mužov. Metódu možno cvičiť bez vekového obmedzenia, tiež pomôže ľudom s nadváhou alebo chronickou poruchou pohybového aparátu.  Navyše je veľmi vyhľadávaná aj ženami, kt. chcú otehotnieť, tehotnými ženami, či ženami po pôrode. Je aj účinnou formou psychohygieny pre ľudí trpiacich stresom. Výhodou metódy je, že pri cvičení je potrebné sa sústrediť na pokyny inštruktora a na vlastné telo  a okrem spevnenia tela môžete očakávať aj zlepšenie psychického stavu a to aj vďaka laterálnemu dýchaniu, kt. pomáha k okysličeniu celého tela. Cvičenie Pilates kladie veľký dôraz na správne dýchanie – Pilatesovské dýchanie. Odporučila by som ho každému, kto má chuť sa dobre a zdravo cítiť.

5. Ktory druh cvicenia je najucinnejsi, ak chce zena schudnut?

Ak chce žena schudnúť tak v prvom rade je potrebné upraviť životosprávu ako celok. Samotné cvičenie udrží človeka v kondícii, avšak k tomu, aby sa telo aj pekne vyformovalo je potrebné upraviť aj stravu, tak aby bola pravidelná, výživná a najmä zdravá. Nie nadarmo sa  hovorí, že „sme to čo jeme“.  Metóda Pilates sama o sebe nie je aeróbnym cvičením, a teda pri cvičení človek nespáli toľko energie ako napríklad pri behu či inom aerobnom cviceni. Benefitom tejto metódy je, že sa budujú vnútorné svalové skupiny, vďaka ktorým sa celá postava vytiahne a zmení sa držanie tela, a teda celá postava bude pôsobiť štíhlejšie a elegantnejšie. Cvičenie navyše prispieva aj k zlepšeniu metabolizmu, nakoľko metóda aktívne pracuje s panvovým dnom. Okrem spevnenia tela môžete očakávať aj zlepšenie psychického stavu, očakávajte vyváženú spoluprácu tela a mysle, takže sa nebudete cítiť dobre iba fyzicky, ale pozitívne zmeny sa prejavia aj na vašej psychike, čo je pri účinnom chudnutí veľmi dôležité.

6. Ako je pilates a jeho mutacie zdraviu prospesne?

Metóda Pilates má množstvo benefitov. Predovšetkým napomáha získať vzpriamené držanie, telo je ľahké a pohyby sú elegantné. Človek sa naučí správne dýchať, vďaka čomu sa bude vedieť jednoduchšie vyrovnať s každodenným stresom. Pilates telo celkovo predĺži a posilní, odstraňuje svalové disbalancie a buduje silný stred tela.  Pravidelné cvičenie taktiež prináša pozitívne výsledky s bolesťami chrbtice či kĺbov.  V neposlednom rade pekne vyformuje „došperkuje“ postavu, najmä problematické ženské partie a vyhladzuje viditeľné znaky celulitídy.

7. Je lepsie cvicit rano alebo vecer? Co si myslite o aktivnom cviceni vo vecernych hodinach po 20.00 hod?

Čas cvičenia nie je vhodné generalizovať, nakoľko u každého človeka je to o jeho individualite a nastavení. V podstate niekto rád cvičí ráno, niekto zase večer. Ja osobne preferujem toto večerné cvičenie, lebo som skôr večerný tip. Odporúčam počúvať svoje telo. Ak nemáte radi ranné vstávanie, samozrejme je nezmysel sa nútiť ešte aj k cvičeniu, lebo jediné, čo docielite, je odpor a celý deň môžete mať pokazený. Samozrejme to záleží od nastavenia, Ranné cvičenie dokáže človeka nabiť energiou na celý deň. Ranné cvičenie na lačno pomáha tiež lepšie spaľovať tuky. Výhodou je, že človek si odcvičí ráno ešte pred každodennými povinnosťami a teda nehrozí, že by večer po práci podľahol únave a cvičenie vynechal. Treba však povedať, že ráno je telo ešte stuhnuté po spánku a je viac náchylné k zraneniam. Cvičenie večer môže byť príjemnou bodkou po psychicky namáhavom dni v práci a dokáže človeka správne odreagovať. U niektorých ľudí však večerné cvičenie môže naopak  rozbiť pokojný režim tela, ktoré sa už pripravuje na spánok a následne spôsobiť problémy so zaspávaním. 

8. Je potrebne pocas hodiny pilatesu pit?

V zásade pri cvičení Pilates nedochádza k takej dehydratácii, ako keď sa človek ide vypotiť do posilňovne alebo na aerobic. Preto si myslím, že pitie počas cvičenia nie je nevyhnutnosťou. Záleží však od jednotlivca a jeho potrieb, nakoľko sa veľa kladie dôraz na vdych a nádych zaznamenávam, ze ženám alebo mužom skôr vyhasne v hrdle, ako by boli smädné. Ja samozrejme pitný režim podporujem. 

9. Co je vhodne jest pred cvicenim a kedy najneskor?

Každé cvičenie je príjemnejšie, zdravšie a účinnejšie, keď  sa nevykonáva na plný žalúdok. Každému funguje metabolizmus inak, spravidla by sa však nemalo jesť približne jednu hodinu pred cvičením. Aby telo vládalo cvičiť, určite neodporúčam jesť jedlá náročné na trávenie. Ideálne sú šaláty, ľahšie zeleninové jedlá či polievky, ktoré tiež dodajú telu potrebnú hydratáciu.    

10. Je vhodne cvicit kazdy den?

Ako sa hovorí, nič sa nemá preháňať a aj ľudské telo potrebuje čas na regeneráciu. Nie je dôležité koľko krát do týždňa sa človek Pilatesu venuje, ale skôr ide o pravidelnosť. Optimálne je cvičiť tak tri krát do týždňa.  Ak si človek nenájde čas na lekciu v štúdiu, tak odporúčam zacvičiť si aspoň skrátenú sériu vybraných cvikov doma.   

11. Je treba Pilates kombinovat s inou aktivitou, ked chceme schudnut?

Ako som už spomínala, cvičenie Pilates nemá aeróbny charakter a preto sa pri ňom nespotrebuje toľko energie ako pri inom dynamickejšom športe. Na druhej strane však Pilates v sebe zahŕňa, to čo absentuje napríklad pri behaní. Preto je veľmi vhodné metódu Pilates kombinovať. Výber aktivity je na konkrétnom jedincovi. Ja by som odporučila napríklad bicyklovanie, či jogging. V prípade motiváciou schudnutia a formovania postavy je určite nevyhnutná aj úprava stravy a celkovej životosprávy.   

12. Je vhodne zacinat s pilatesom kupou dvd, ci skor odporucate navstevu kurzov?

Určite odporúčam oboznámiť sa s metódou Pilates v štúdiu, kde bude max 12 ľudí pod vedením certifikovaného inštruktora, je dôležité ho oboznámiť so svojimi prípadnými problémami. Inštruktor Vám od začiatku vysvetlí náročne princípy, z ktorých cvičenie vychádza. Tiež môže byť ťažké rozpoznať napríklad, ktoré sú to  „tie svaly panvového dna“, čo to znamená „hrudné dýchanie“ alebo ako „vtiahnuť pupok ku chrbtici“

Eva, 34 rokov, certifikovaný lektor Pilates. „The Key to Winning is Beginning“
„Veľa ľudi si myslí, že Pilates je nudný a ja veľmi rada ľudí presviedčam o opaku. Ja som Pilates milovala hneď. Nielenže objavíte svaly, o ktorých ste doteraz ani len netušili, ale Pilates Vám prečistí hlavu a ak mám zlú náladu, tak viem, ze ju proste „vydycham“ . Pilates je skvelý aj ako určitý druh psychohygieny, výborný pri odstránení nesprávnych pohybových stereotypov a  roky nečinnosti. Ak sa pilates stane Vašou každodennou súčasťou „rutinou“ života zlepší sa Vaša fyzická kondícia, došperkuje postava, odstránia bolesti a budete sa cítiť FIT.

Pilates si za posledných pár rokov našiel na Slovensku veľa nových priaznivcov, je stále populárnejší. Ja som sa k tejto metóde dostala úplnou náhodou a taktiež pre nesprávne držanie tela a môžem povedať, že som tomu úplne prepadla. Je to fakt skvelá metóda a vzhľadom k variabilite je určená mladým i starým ročníkom, fyzicky aktívnym aj menej aktívnym – je proste vhodná pre každého jedinca.

Fascinuje ma na ňom dodržiavanie princípov: koncentrácia, precíznosť, kontrola, dýchanie a centrum sily /power house, stred tela/ a hlavne napredovanie!